Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren

Polestar 1 mot tre stenhårda konkurrenter

Premium GT-bil. Ordet smakar mer dåtid än framtid. Har plånboken råd med en stor, kraftfull, 2+2 sportcoupé i klassisk look är det traditionella bilkonceptet svårslaget. Nya Polestar 1 är i det närmaste unik att erbjuda ”grön” laddhybridsteknik. I sin första testrunda får den möta bombastiska BMW M850i xDrive Coupé, slanka Lexus LC 500h med hybriddrivning och V8-jänkejärnet Ford Mustang Bullitt. Låt GT-testresan ta sin början!

I testet ingår följande bilar: BMW M850i xDrive Coupé • Ford Mustang Bullitt Fastback V8 • Lexus LC 500h Luxury • Polestar 1.

Skraplotter, börsklipp, hårt slit eller ihärdigt sparande. Det spelar ingen roll hur du gjort för att fixa ihop slantar som köper en ny modern GT-bil. Sprunget ur italienskans Gran turismo, men engelsmännen sa hellre Grand Tourer. ”Bekväm typ av sportbil” enligt Wikipedias definition. Epitetet blev känt under 1950-talet och förkunnande rikedom och frihet i ett. I modernare tid urvattnades bilar som hette GT men i grund och botten är biltypen helt enkelt dugliga långfärdsvagnar. Gärna till destinationer i solvarma orter. Testlaget gör sitt bästa och vintersäsongen 2019/2020 är knepigare än på många år. Snön lyser oftast med sin frånvaro, vi skippar Lapplandsturen denna gång, styr sydväst och siktar mot en av Polestars hemtrakter. Egentligen vill vi ratta mot Samarkand, sedan haka på nyprojekterade Sidenvägen och göra halt i Chengdu i Centralkina. Staden är en så kallad subprovinsiell stad och huvudstad i Sichuan-provinsen, belägen vid Minflodens biflöde Jinfloden. Här byggs nämligen Polestar 1 i en helt nybyggd bilfabrik. Men huvudkvarteret ligger alltjämt kvar inne på det stora Volvo-området i Göteborg. Ett tag till åtminstone.