Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Toyota RAV4 Laddhybrid uppträder farligt i älgtestet

Toyotas suv RAV4 har återigen stora problem i vårt undanmanöverprov älgtestet. Denna gång är det nya laddhybriden som går uselt, betydligt sämre än vanliga RAV4 Hybrid.

This article is also available in English.

Bromma Flygfält. De fjorton gul-röda gummikonerna, som utgör Teknikens Världs undanmanöverprov älgtestet, står prydligt uppställda. Solen sticker fram och det blåser milda vindar. Det är klart varmare än vad det brukar vara vid den här tiden på året. Därför var det självklart att plocka ut testbilarna på sommardäck, vilket innebär så många fördelar testmässigt. Däribland möjligheten att köra ett riktigt älgtest.
Under corona-pandemin har vi tillfälligt slutat med baksätespassagerare i älgtestet och ersatt dem med vattendunkar, som spänns fast i baksätet. Dunkarna motsvarar inte lika mycket vikt som tre passagerare skulle ha gjort, vi får fylla på med fler sand- och blysäckar i stället. Skillnaden blir att lastvikten ligger lägre placerad nu under corona, vilket oftast är en fördel för bilarna. Ju lägre tyngdpunkt, desto bättre. Alla tre bilarna väger i stort sett exakt så som det står i registreringsbevisen och vi förhåller oss helt till de uppgifter för maxlast som står i det dokumentet. Däcktrycket är justerat för full last, i de fall där det finns ett sådant. Toyota är en av de tillverkare som inte gör skillnad på om bilen går lastad eller inte, det finns bara ett tryck angivet i RAV4 Laddhybrid.

Ruben har monterat vår GPS-baserade testutrustning VBOX från Racelogic i Toyota RAV4 Laddhybrid. Självklart är den första bilen ut, något annat vore otänkbart. Misslyckandet i älgtestet för vanliga RAV4 Hybrid under 2019, vilket ledde till Toyotas modifieringar av antisladdsystemet som vi sedan testade i Spanien i början av 2020 – vi vill verkligen se att RAV4 Laddhybrid klarar älgtestet. Helst ännu bättre än vad RAV4 Hybrid gjorde efter att ingenjörerna modifierat antisladdsystemet. Man ska väl lära av sina misstag och driva utvecklingen framåt på alla plan?
För två månader sedan meddelade Toyota Sverige att den uppdaterade mjukvaran till antisladdsystemet VSC implementerades i produktion av RAV4 Hybrid-bilar avsedda för den europeiska marknaden. Dessutom vet vi, tack vare återkoppling från er kära läsare, att det nu går att få sin redan levererade RAV4 Hybrid uppdaterad. Något som vi verkligen, verkligen rekommenderar er att göra. Men det handlar alltså om vanliga Hybrid-versionen.

Vi lastar bland annat med sandsäckar som surras fast.
Vi lastar bland annat med sandsäckar som surras fast.
Vi lastar bland annat med sandsäckar som surras fast.
Ruben ser lite bister ut, med all rätt.
Ruben ser lite bister ut, med all rätt.
Ruben ser lite bister ut, med all rätt.
1 AV 2
Vi lastar bland annat med sandsäckar som surras fast.
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 AV 2
Ruben ser lite bister ut, med all rätt.
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Första körningen genom älgtestet med Toyota RAV4 Laddhybrid blir ett iskallt uppvaknande. Den rappa styrningen känns igen från RAV4 Hybrid, men vad som kommer sedan kunde vi inte i vår vildaste fantasi föreställa oss. RAV4 Laddhybrid är på väg att sladda runt genom älgtestbanan. ”Kan det här ens hända 2020?”, hinner jag tänka bakom ratten. Antisladdsystemet verkar inte alls ingripa, bakvagnen kastar ut i en sladd som tar slut först då jag som förare styr emot tillräckligt. Sladdvinkeln är då rent extrem. Ruben Börjesson sitter med i bilen, vi tittar på varandra. Tror knappt på vad vi precis upplevt. I 68 km/h. Det finns inte en möjlighet att klara den hastigheten, vilket även tydligt indikerar att RAV4 Laddhybrid är klart sämre än vad vanliga RAV4 Hybrid var – innan åtgärden utfördes. För sakens skulle testar vi i 72 km/h och det fortsätter att spruta koner över banan när den sladdande bakvagnen kastar omkull dem. Så vi sänker hastigheten. 67, 66, 65 och 64 km/h. RAV4 Laddhybrid fortsätter att sladda så brett att banan inte räcker till, det är först vid 63 km/h som vi tar oss igenom älgtestet.
Nu byter vi förare, Ruben kör. Uppträdandet upprepar sig med sällsam detaljskärpa. Inte ens Ruben, som levt sitt liv i rallybil, är beredd på bakvagnskastet som kommer – bilen är på väg att sladda runt igen. I 68 km/h. Vid nästa repetition sladdar det inte lika brett, men det är för att Ruben är beredd. Slutresultat blir återigen 63 km/h. Ridå. Eller vänta – konkurrenterna.

Det kränger rejält, vänster framfälg är farligt nära att slå i marken. Styrningen är dock riktigt bra.
Det kränger rejält, vänster framfälg är farligt nära att slå i marken. Styrningen är dock riktigt bra.
Det kränger rejält, vänster framfälg är farligt nära att slå i marken. Styrningen är dock riktigt bra.
Bakvagnssladden börjar växa och antisladdsystemet verkar inte reagera alls när greppet går förlorat.
Bakvagnssladden börjar växa och antisladdsystemet verkar inte reagera alls när greppet går förlorat.
Bakvagnssladden börjar växa och antisladdsystemet verkar inte reagera alls när greppet går förlorat.
Föraren måste styra emot rejält för att stävja sladden, fortfarande ingen hjälp av antisladdsystemet.
Föraren måste styra emot rejält för att stävja sladden, fortfarande ingen hjälp av antisladdsystemet.
Föraren måste styra emot rejält för att stävja sladden, fortfarande ingen hjälp av antisladdsystemet.
1 AV 3
Det kränger rejält, vänster framfälg är farligt nära att slå i marken. Styrningen är dock riktigt bra.
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 AV 3
Bakvagnssladden börjar växa och antisladdsystemet verkar inte reagera alls när greppet går förlorat.
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 AV 3
Föraren måste styra emot rejält för att stävja sladden, fortfarande ingen hjälp av antisladdsystemet.
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Mitsubishi Outlander klarar 70 km/h. Den vaggar sig igenom banan, är svår att placera och styrningen blir lite tyngre. Den klarar inte gränsen för godkänt, men den sladdar aldrig. Volvo XC40 T4 Recharge sladdar inte heller. Inte alls. Men den klarar inte godkänt som är 72 km/h, gränsen för XC40 T4 Recharge går vid 71 km/h och det är tillslut framvagnsgreppet som inte riktigt räcker till. När jag kör är det den så kallade förarkonen som ryker, vilket irriterar Ruben. ”Du styr ju för sakta!”.
”Gubbe...”, hinner jag tänka innan han tar över ratten. Och han klarar mycket riktigt förarkonen, men tappar i stället ut bilen ur banan i nästa konfålla. Ibland räcker liksom inte greppet hur man än gör. Så tre underkända bilar – men bara en av dem presterar riktigt uselt. Skandalöst dåligt, Toyota!

https://delivery.youplay.se/load.html?zone_id=702&player=sp&part_id=357312&addons=000

MISSA INTE: Läs hela testet här! 

Vad är det som händer där på andra sidan jordklotet hos Toyota? I dagsläget är det bara Toyota som har så här stora återkommande problem med att få sitt antisladdsystem att arbeta korrekt genom älgtestet. Extra problematiskt blir det då liknande bekymmer visat sig fyra gånger under de senaste 14 åren. Två generationer Hilux som var på väg att välta samt nu två olika versioner av senaste generationen RAV4. Jag menar, en gång är en gång för mycket.
Att väja för ett hinder och plötsligt vara på väg att välta eller snurra runt – det är förbannat fel.

Både Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid och Volvo XC40 Recharge T4 understyr ur banan vid 70 respektive 71 km/h. Ingen av dem är godkända i älgtestet, men går betydligt bättre än Toyota RAV4 Laddhybrid. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Under de senaste 20 åren har utvecklingen gått både framåt, ibland bakåt och ibland sidledes när det gäller antisladdsystemens funktion. Vi har sett allt och det kan vi tacka älgtestet för. Koreanska Hyundai hade länge extremt svårt att prestera, men så introducerades Tucson 2015 och plötsligt hörde den bilen till de bästa i klassen. Resterande modellprogrammet följde efter åt samma positiva håll. Om vi vrider klockan tillbaka ytterligare tio år hittar vi en BMW 5-serie som sladdade brett. BMW var allt annat än imponerade av våra testresultat och officiellt var det inget fel på bilen. Märkligt, för vid nästa test runt 18 månader senare i samband med facelift presterade BMW 5-serie helt annorlunda med finfint antisladdsystem – helt sladdlöst.
Samma sak med Jeep Grand Cherokee som höll på att välta 2012. Denna gång var det amerikaner som tyckte vi var fullständigt dumma i huvudet, det var ju inget fel på bilen. Fast man undrar ju över alla de där punkteringarna som bilen lyckades orsaka sig själv genom älgtestet på Bromma flygfält – efter att Jeeps utsända hade fått fria händer med sin produkt. Om du inte har sett filmerna, gå in på vår Youtube-kanal. Ett stycke Teknikens Värld-historia när den är som allra bäst. Varför? För att 18 månader senare testar vi om modellen i samband med facelift, plötsligt hör den till de bästa i klassen i älgtestet. Ingen sladd, ingen vältrisk – bara väl fungerande system, som du ser i filmen här.
Alla tillverkare som har satt de här undermåligt presterande bilarna på banan, de har gjort hemläxan och återkommit bättre rustade. Förvisso har de i stort sett aldrig berättat det för oss, i stället står det plötsligt en ny bil i garaget att testa och resten är historia.

Hösten 2016 såg det ut så här när Toyota Hilux kördes genom älgtestet. Resultatet från nio år tidigare ser ni...
Hösten 2016 såg det ut så här när Toyota Hilux kördes genom älgtestet. Resultatet från nio år tidigare ser ni...
Hösten 2016 såg det ut så här när Toyota Hilux kördes genom älgtestet. Resultatet från nio år tidigare ser ni...
... på denna bild.
... på denna bild.
... på denna bild.
Sommaren 2012 gick det så här för Jeep Grand Cherokee, i liknande hastighet som RAV4.
Sommaren 2012 gick det så här för Jeep Grand Cherokee, i liknande hastighet som RAV4.
Sommaren 2012 gick det så här för Jeep Grand Cherokee, i liknande hastighet som RAV4.
1 AV 3
Hösten 2016 såg det ut så här när Toyota Hilux kördes genom älgtestet. Resultatet från nio år tidigare ser ni...
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 AV 3
... på denna bild.
Foto: Teknikens Värld
3 AV 3
Sommaren 2012 gick det så här för Jeep Grand Cherokee, i liknande hastighet som RAV4.
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Men det gäller inte i fallet Toyota. Vi har under årens lopp haft en hel rad uppföljningsmöten och jag ska förtydliga – Teknikens Värld är från vår sida helt transparenta med våra testresultat. Vi håller inget hemligt, även om det är innan publicering. Biltillverkarna får all info vi har gällande filmer, hastigheter, hur bilarna är lastade och så vidare.
Där skiljer sig inte Toyota från de andra. Men på en punkt sticker de ut – de lär inte av sina misstag. 2019 lanserades Toyota RAV4 med ett antisladdsystem som inte alls arbetade tillräckligt effektivt. Systemet uppdateras och vi testar – med godkänt resultat i 72 km/h. I höstas meddelas att alla RAV4 Hybrid tillverkade för den europeiska marknaden får detta system implementerat vid tillverkning, vilket vi hela tiden har tyckt varit självklart.
Men sedan lanseras RAV4 Laddhybrid. Och sladdar ur älgtestet vid 64 km/h.

Toyota RAV4 Hybrid visade upp ett liknande beteende som nu Laddhybrid gör, fast i högre hastighet. Toyota tog fram en ny programmering till antisladdsystemet och RAV4 Hybrid klarade testet.

I en olyckssituation finns det inget farligare än att möta krockvåld med sidan av bilen. Det är just därför det är så förbannat farligt att bilen kastar ut i sladd, för att du riskerar att åka med sidan in i en olycka. De massiva krockzonerna sitter främst fram och bak på bilen och dessutom arbetar bromsarna tillsammans med däcken bäst vid färd rakt fram. Dessutom finns alltid risken att en sladdande bil, som då kommer med däcket sidledes glidande över underlaget, hugger tag i underlaget och voltar. Den risken är otroligt mycket mindre med ett effektivt arbetande antisladdsystem. Varför den japanska biltillverkaren, världens andra största strax efter Volkswagen, duckar för den riskanalysen är fullständigt ofattbart. Så frågan kvarstår – vad är det som händer på andra sidan jordklotet hos Toyota?

Teknikens Världs frågor till Toyota

• Toyota RAV4 Laddhybrid uppvisar extremt allvarliga sladdtendenser genom Teknikens Världs älgtest, något RAV4 Hybrid gjorde redan under 2019. Fast RAV4 Laddhybrid sladdar ur älgtestbanan redan vid 64 km/h i stället för vid 68 km/h för RAV4 Hybrid. Hur kan RAV4 Laddhybrid vara så mycket sämre och rent farligt uppträdande?

 

• Vi har fått information från Toyota Sverige att den uppdaterade VSC-mjukvaran (anti­sladdsystemets namn hos Toyota, reds.anm.) till RAV4 Hybrid implementerades i produktion under augusti 2020 i bilar avsedda för den europeiska marknaden. Varför har inte RAV4 Laddhybrid fått ett lika väl arbetande VSC-system som det i uppdaterade RAV4 Hybrid?

 

• Varför prioriterar inte Toyota ett väl fungerande VSC-system som kväver den farliga bakvagnssladden i sin linda? 

 

• Hur kan Toyota tillåta att ett så farligt beteende når kunderna?

 

Toyota Motor Europes svar:
– Toyota RAV4 Plug-in Hybrid har under utvecklingsprocessen klarat alla tester och modellen uppfyller samtliga rådande säkerhetsregleringar på marknader runt om i världen. Utöver det motsvarar den även Toyotas interna standarder, vilka överträffar de lagstadgade kraven i ett stort antal testförhållanden.

Dessutom är RAV4 Plug-in Hybrid utrustad med den mest avancerade versionen av Toyota Safety System, vilket inkluderar en bred uppsättning av de allra mest avancerade säkerhetsfunktionerna, bland annat aktiva krockskyddssystem, körfilsvarnare och stabilitetskontroll (VSC).

Efter Teknikens Världs testresultat har vi genomfört ytterligare egna tester för att replikera deras älgtest, vilket innefattar en extrem undanmanöver, och då sett liknande resultat.

Vi kommer därför att genomföra åtgärder för att säkerställa att RAV4 Plug-in Hybrid klarar Teknikens Världs älgtest med godkänt resultat.

Under tiden vill vi garantera våra kunder att RAV4 Plug-in Hybrid är fortsatt säker att köra.

Som den del av ständig förbättring planerar vi att tillgängliggöra uppdateringen för alla de kunder som önskar under första kvartalet 2021, och vi kommer att implementera uppdateringen i produktion strax därefter.

Teknikens Värld med testreporter Linus Pröjtz i spetsen avråder från köp av Toyota RAV4 Laddhybrid till dess att bilmodellen är åtgärdad och problemfri.

Teknikens Världs kommentar

”Tills problemen är ur världen avråder vi från köp”

 

Toyota RAV4 såldes i snudd på en miljon exemplar (965 760 enligt information från Toyota Europe Newsroom) världen över under 2019. Det motsvarar nästan tio procent av märkets totala försäljning. Det är med andra ord en sanslöst viktig bilmodell för det japanska märket, vilket gör det inträffade till något både svårhanterligt och ytterst pinsamt. 

Vi får inget rakt svar om hur Toyota kan tillåta att ett så farligt beteende, som RAV4 Laddhybrid visar upp, når kunderna. Däremot får vi till svar att modellen klarar alla tester och uppfyller alla rådande säkerhetsregleringar på marknader runt om i världen. Jag kan meddela att den delen av svaret betydde ingenting när vi var på väg att sladda runt i älgtestet.

Toyota tog tillbaka vår testbil för att utföra interna tester, vilket gav dem liknande resultat som vi på Teknikens Värld fick fram. Inga långa diskussioner följde, svaret ovan är all kommunikation som skett. 

Självklart blir vi både förvånade och bestörta över de upprepade problemen med antisladdsystemen kopplade till RAV4. Och Toyotas lösning bygger på att kunderna ser till att få den frivilliga uppdateringen utförd. Två fel i samma mening, en återkallelse är enda lösningen.

Kanske rullar hjulen för snabbt för Toyota? Kanske saknas viktig kommunikation mellan olika utvecklingsavdelningar inom företaget? Eller så handlar det om något så enkelt och farligt som en grav felprioritering vid utvecklingen av världens bäst säljande SUV. Tills problemen är ur världen avråder vi från köp (Toyota har nyligen informerat att modellen ska uppdateras vilket du kan läsa mer om nedan).