Toyota Yaris Cross och Seat Arona i test mot Dacia Sandero Stepway och Ford Puma
Premium Den spanska storsäljaren Seat Arona har uppdaterats och möter motstånd från sprillans nya Toyota Yaris Cross när de ställs mot billiga Dacia Sandero Stepway och sportiga Ford Puma.
Hösten gör sig känd genom bruna åkersträckningar, enstaka gula löv på träden och vissnande gräslängder som fladdrar i vägkanten. Vi kör på sörmländska småvägar söder om Mälaren. Vägarna är småfuktiga och testkaravanen sliter upp vatten från vägbanan som bildar en dimridå innan det sakta singlar ner mot den kalla asfalten igen.
En blå, vit, orange och grå siluett svischar förbi foto-Pattes kameraobjektiv medan hans skor sjunker i leran på en åker. Det är sådana här bilar folk faktiskt köper idag. Alltså köper för egna pengar. De kanske inte livar upp den stundvis grå och trista vardagen, de håller ner huvudet, biter ihop och gör sitt jobb. Under de senaste åren har biltillverkarna lagt mycket krut på bilar i den kompakta suvklassen så nu gör de faktiskt sitt jobb bra mycket bättre än många av de småbilar som passerat och numera kan kallas förfäder. Tekniken har gått framåt och sedan den först lanserades i större och dyrare bilar har några år passerat, något som nu betyder att flera av de tekniska hjälpmedlen går att hitta i avsevärt mycket billigare bilar. Bilar som dessa. Om än inte riktigt alla.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se