Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Det är lite speciellt eftersom Niro laddhybrid inte har en backväxel
2 AV 2
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Tre laddhybrider och en hybrid

Utan miljöbonus är de flesta elbilar för dyra. Ett snäpp ner på elektrifieringsstegen står laddhybrider och kanske blir de återigen det nya svarta framöver. Vi testar fyra nya hybrider varav tre kan laddas med sladd.

I detta test får du reda på följande:

Om laddhybrid eller hybrid är bäst.

Vad bilarna kostar att köra (milkostnad).

Hur de upplevs bakom ratten.

Vilken bil som är rymligast.

Hur säkra de är vid krock och undanmanöver.

Vilken bil du bör välja.

Och mycket, mycket mer.

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • BMW 225e xDrive Active Tourer (laddhybrid)
  • Honda Civic Hybrid 2,0 i-MMD e-CVT Advance (hybrid)
  • Kia Niro 1,6 GDi Plug-in Hybrid Advance Plus (laddhybrid)
  • Peugeot 308 SW Plug-in Hybrid 225 GT (laddhybrid)

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • BMW 225e xDrive Active Tourer (laddhybrid)
  • Honda Civic Hybrid 2,0 i-MMD e-CVT Advance (hybrid)
  • Kia Niro 1,6 GDi Plug-in Hybrid Advance Plus (laddhybrid)
  • Peugeot 308 SW Plug-in Hybrid 225 GT (laddhybrid)

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • BMW 225e xDrive Active Tourer (laddhybrid)
  • Honda Civic Hybrid 2,0 i-MMD e-CVT Advance (hybrid)
  • Kia Niro 1,6 GDi Plug-in Hybrid Advance Plus (laddhybrid)
  • Peugeot 308 SW Plug-in Hybrid 225 GT (laddhybrid)

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

I fjärran bortom de fuktiga vägar vi åker på skymtar berg vars träd i toppen är täckta av ett tunt snötäcke, en tydlig påminnelse om att vi går mot mörkare tider. Testet genomförs strax innan snökaoset griper tag om delar av landet. Men det är inte bara det bokstavliga mörkret som får oss att bäva och trycka på rattvärmen då vi redan under hösten fått smaka på flera ekonomiska smockor och framtiden tycks oviss. Vågar man köpa elbil när elpriset flackar? Men bensinpriset är ju också högt så hur ska man göra? Kanske kan då en hybrid vara en smart lösning just nu.
Den nya regeringen drog av plåstret snabbt när det kommer till miljöbonus för elektrifierade bilar. Enligt vissa inte en dag för tidigt. Men oavsett vad du tycker är resultatet detsamma. De flesta redan dyra helt eldrivna bilar blev över en dag avsevärt mycket dyrare.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.