Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Sanne Väli-Tainio provkör Ora 300 Pro
2 AV 2
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Vi testar fyra elbilars fyrhjulsdrift

Elbilars fyrhjulsdrift är generellt bra, men de olika systemen skiljer sig förstås åt och några fungerar därför bättre än andra. Här testar vi fyra olika elbilars fyrhjulsdrift.

En elmotor som driver framhjulen och en annan som driver bakhjulen – de fyrhjulsdrivna elbilarna blir allt fler på vägarna. Men är allhjulsdriften bara show eller fungerar den verkligen? Våra tidigare tester har visat att elbilars fyrhjulsdrift generellt håller hög nivå. Några fyrhjulsdriftssystem sticker ut ur mängden genom att vara väldigt bra och responsiva, andra kan ha det lite knivigare i vissa situationer.

I vårt senaste nybilstest ställer vi nykomlingen BMW iX1 mot de mer ”erfarna” modellerna Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 och Volvo C40. Gemensamt för dem alla är drivning på samtliga fyra hjul.
Ett testmoment som tillkommer när det står fyrhjulsdrivet på menyn är förstås att se hur de olika systemen reagerar och agerar när vi ställer bilarna på så kallade nollfriktionsrullar. Nedan presenterar vi resultaten från detta moment som bland annat visar att bilar byggda utifrån samma grund (Enyaq och ID.4) kan uppföra sig olika.

Test av fyrhjulsdrift

Vi testar dels fyrhjulsdriftens inkoppling och dels differentialverkan på bak- och framaxel. Eftersom bilarna har motor både fram och bak så testar vi med rullarna på både fram- och bakaxel. Vi använder kullagrade rullar för att simulera total greppförlust.

Test av fyrhjulsdrift.
Test av fyrhjulsdrift.
Test av fyrhjulsdrift.
Test av differentialbromsverkan.
Test av differentialbromsverkan.
Test av differentialbromsverkan.
1 AV 2
Test av fyrhjulsdrift.
Foto: Linus Pröjtz / Expressen Lifestyle
2 AV 2
Test av differentialbromsverkan.
Foto: Linus Pröjtz / Expressen Lifestyle

BMW iX1 xDrive30

Fyrhjulsdrift: Bra.
Diffbromsverkan: Bra.
Omdöme: Vi lägger rullarna på framaxeln. Körlägesväljare i normal. Funktionen är nästan perfekt, minimalt med hjulspinn innan bilen enkelt glider av rullarna. Därmed är fyrhjulsdriften fullt fungerande och vi flyttar rullarna till samma sida av bilen – en fram och en bak. Efter lite hjulspinn åker BMW iX1 av rullarna och vi bedömer bilens förmåga att skicka kraften till hjulparet där det finns grepp vara bra.
Läs hela testet här.

 

Test av fyrhjulsdrift.
Test av fyrhjulsdrift.
Test av fyrhjulsdrift.
Test av differentialbromsverkan.
Test av differentialbromsverkan.
Test av differentialbromsverkan.
1 AV 2
Test av fyrhjulsdrift.
Foto: Linus Pröjtz / Expressen Lifestyle
2 AV 2
Test av differentialbromsverkan.
Foto: Linus Pröjtz / Expressen Lifestyle

Skoda Enyaq Coupé RS iV

Fyrhjulsdrift: Bra.
Diffbromsverkan: Bra.
Omdöme: Vi lägger rullarna på framaxeln. Körlägesväljare i normal. Funktionen är näst intill perfekt, inget hjulspinn. Därmed är fyrhjulsdriften fullt fungerande och vi flyttar rullarna till samma sida av bilen – en fram och en bak. Efter lite hjulspinn åker Skoda Enyaq enkelt av rullarna och vi bedömer bilens förmåga att skicka kraften till hjulparet där det finns grepp, att likställa med bra differentialbromsverkan, vara helt tillfyllest.
Läs hela testet här.

 

Test av fyrhjulsdrift.
Test av fyrhjulsdrift.
Test av fyrhjulsdrift.
Test av differentialbromsverkan.
Test av differentialbromsverkan.
Test av differentialbromsverkan.
1 AV 2
Test av fyrhjulsdrift.
Foto: Linus Pröjtz / Expressen Lifestyle
2 AV 2
Test av differentialbromsverkan.
Foto: Linus Pröjtz / Expressen Lifestyle

Volkswagen ID.4 Pro Performance 4Motion

Fyrhjulsdrift: Bra.
Diffbromsverkan: Okej.
Omdöme: Båda rullarna på framaxeln, körlägesväljare i normal. Minimalt med hjulspinn, näst intill perfekt fyrhjulsdriftsinkoppling. Vi flyttar rullarna till samma sida av bilen – en fram och en bak. Det märks direkt att Volkswagen inte är lika exakt i sitt ingrepp som Skoda Enyaq. Trots litet gaspådrag accelererar de frikallande hjulen och ger relativt mycket hjulspinn innan bilen åker av rullarna. Vi bedömer den så kallade differentialbromsverkan vara medioker.
Läs hela testet här.

 

Test av fyrhjulsdrift.
Test av fyrhjulsdrift.
Test av fyrhjulsdrift.
Test av differentialbromsverkan.
Test av differentialbromsverkan.
Test av differentialbromsverkan.
1 AV 2
Test av fyrhjulsdrift.
Foto: Linus Pröjtz / Expressen Lifestyle
2 AV 2
Test av differentialbromsverkan.
Foto: Linus Pröjtz / Expressen Lifestyle

Volvo C40 Recharge Twin Motor

Fyrhjulsdrift: Bra.
Diffbromsverkan: Okej.
Omdöme: Båda rullarna på framaxeln, körlägesväljare i normal. Nästan inget hjulspinn vilket ger näst intill perfekt fyrhjulsdriftsinkoppling. Vi flyttar rullarna till samma sida av bilen – en fram och en bak. Volvo C40 spinner först lite, sedan märks att hjulhastigheten går ner trots oförändrat gaspådrag. I ögonblicket efter förstår bilen att skicka kraft till hjulen som har fäste och C40 åker enkelt av rullarna. Men det tar några sekunder extra. Vi bedömer differentialbromsverkan vara medioker till en början, men bra när systemet förstår vad som händer.
Läs hela testet här.