Vintertest av fyra nya elbilar – som blev tre
Extremkyla, snö och långresa – hur klarar en elbil det? Testlaget ger sig ut under några av vinterns hittills kallaste dagar och undersöker just det. Det är dags för vintertest av snabbladdande Kia EV6, storsäljande Tesla Model Y och svenska Volvo C40 Recharge. Men var det inte en till från början…?
Testlaget startar i Stockholm halv åtta på morgonen. En fotograf, fyra förare och fyra bilar. 16 timmar senare är vi framme i Åre. En fotograf, fyra förare och tre bilar. Vad är det som har hänt?
Årets kallaste test börjar med BMW iX xDrive40, Kia EV6, Tesla Model Y Long Range Dual Motor och Volvo C40 Recharge Twin Motor som testobjekt. BMW iX är en av årets mest efterlängtade testbilar och har på papperet sett intressant ut med sin långa räckvidd, snabba laddning och extrema design. Men riktigt så bra blev det inte. Inte alls faktiskt. Det är toppversionen iX xDrive50 som har så lång räckvidd som 63 mil i WLTP-körcykeln och kan ladda med så hög effekt som upp till 195 kilowatt.
Testbilen är dock en iX xDrive40 som har betydligt beskedligare siffror. Max 150 kilowatts snabbladdning och upp till 42,5 mils räckvidd. Så långt hinner vi dock inte köra med iX.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se