Test av Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo
Premium Är det här bilarna som ska flytta varor, verktyg, bagage och inte minst människor i det moderna samhället? Volkswagen ID. Buzz har utmålats som den nya, elektrifierade tidsålderns folkabuss. Vi fingranskar ID. Buzz Pro och ID. Buzz Cargo för att se om de har det som krävs.
Shamposkummet fryser till en märklig, bubblig och vit is innan vi hinner varvet runt och spolar av bilen med högtrycken. Att se de två Volkswagen-bussarna i den bistra och inte minst kalla verkligheten är nästan bisarrt. Vi har sett både Volkswagen ID. Buzz och skåpversionen ID. Buzz Cargo stå utställda på varma och mysiga mässgolv, och vi har kört dem i soligt väder, men nu har de kommit till minusgraderna i Sverige och det är dags för dem att börja jobba.
ID. Buzz, alltså den med fönster runt om och som ibland får tilläggsnamnet People, ska flytta på folk. Än så länge säljs den bara i femsitsigt utförande men en sjusitsig och något förlängd version kommer framöver och lär följas av ett gäng varianter. Volkswagens ambition är att odla en kult kring ID. Buzz på samma sätt som kring de ursprungliga folkabussarna som byggdes under stora delar av 1900-talet.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se