Volkswagen ID.4 och Mercedes EQA mot Polestar 2 och Tesla Model 3
Fyra helt nya och väldigt moderna elbilar – på ytan. Men under skalet döljer sig två olika strategier. Polestar 2 och Mercedes EQA 250 bygger båda på plattformar som också ska klara förbränningsmotorer. Tesla Model 3, för övrigt äldst i det här gänget, och Volkswagen ID.4 har byggts på plattformar som dedikerats för eldrift och batterier. Men spelar det så stor roll då? Ja, mer än du tror.
Ni vet den där leken från ”Fem myror är fler än fyra elefanter” där Brasse Brännström placerar djur i olika fönster och Magnus Härenstam och Eva Remaeus ska gissa vilket djur som ska bort (yngre läsare får googla på Sveriges bästa barnprogram alla kategorier). Lite så är det när testlaget betraktar de fyra elbilarna som fotograf Patrik Lindgren fångar på bild i det kalla vårljuset.
Tesla Model 3 är äldst trots att den var hetast på fyra hjul för bara några år sedan. Tesla tillhör så klart veteranerna bland elbilstillverkarna och det är inte helt lätt att hitta något nytt och spännande på bilen. Mercedes EQA är allra, allra nyast då vi lyckades rycka loss den från importören precis när de backade ner från biltransporten. Volkswagen ID.4 är också helt färsk medan Polestar 2 redan gjort ett par matcher mot bland andra Teslan.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se