Syskonen gör upp om att vara koncernens bästa elbil. Vi testar Volvo XC40 Recharge P8 AWD och Polestar 2 Performance på svenska vägar, i svenska förhållanden. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Volvo XC40 Recharge P8 AWD mot Polestar 2

Helelektriska Volvo XC40 Recharge P8 AWD är märkets första ”riktiga” elbil och förväntningarna är stora. Är Volvo med i el-matchen? Vi kör den mot absolut närmaste konkurrenten, Polestar 2, med samma elmotor och samma batteri – men väldigt annorlunda.

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • Polestar 2 Performance
  • Volvo XC40 Recharge P8 AWD

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

Vi tar över nya helelektriska XC40 utanför Volvo-fabriken i Göteborg och kör direkt mot en rendezvous med Polestar 2. På koncernnivå borde Geely vara tacksamma. Oavsett vilken bil som vinner är det en Volvo-konstruktion som tar hem segern.
Eldrivna XC40 och Polestar 2 är nämligen tekniskt sett varandras kopior, men väldigt olika som bilar. Halvkombin Polestar är sportigt lågbyggd medan XC40 har en traditionell suv-profil. Rejäl markfrigång och 165 centimeter hög – mitt emellan Elton John (1,62) och Tom Cruise (1,70).

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill