Tre snabba med Derek Crabb, chef Volvo Motorsport
Samtliga bilar i TTA använder identisk teknik: franska chassin från Solution F och Nissan-baserade motorer. Främst Volvo har fått kritik för att de satt sitt varumärke på en bil som inte är Volvo. Vi tar pulsen på Derek Crabb, chef för Volvo Motorsport.
– Bra racing med en bil som ser ut som en Volvo S60 kan aldrig vara fel för varumärket. I framtiden kanske det kan bli aktuellt med motorer som är märkesrelaterade i TTA men just nu är det här den bästa lösningen och jag tror att det här konceptet är framtiden. DTM har ett liknande regelverk och det är inte mycket som är Audi, BMW eller Mercedes i de bilarna.
Vad händer med era STCC/WTCC-bilar, alltså C30.
– En hamnar på museum, resten står där de står. Då C30 är en utgående modell vill vi inte ha ut dem på marknaden eftersom vi inte vet var de hamnar.
Världsmotorn 1,6 Turbo blev till slut tillåtet i STCC och sitter i Chevrolet. Om du hade vetat att det skulle bli så, hade det sett annorlunda ut i dag? Polestar har ju tillverkat en 1,6 Turbo som gick ruggigt fort i Macau vid WTCC-finalen.
– Inte troligt. Vi har diskuterat med STCC många gånger om att vi ville ha 1,6 Turbo i STCC, som det är i WTCC. Men de ville gå en annan väg och har nu flera olika regelverk i samma mästerskap.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se