Var är Volvos miljökreativitet?
Inbyggd barnstol i baksätet, trepunktsbältet, krockvänlig instrumentbräda. Och det finns många fler exempel på hur teknikorienterade, uppfinningsrika och kreativa Volvo som bilmärke varit genom åren, och till viss del fortfarande är.
Fortfarande är bra säkerhet ett av de viktigaste argumenten vid bilinköpet. Men år 2007 är även miljöpåverkan viktig, livsviktig till och med både för vår jord och bilföretagen.
Tack vare att Volvo lyckats få människor i hela världen att koppla ihop märket med säkerhet så har bilföretaget både överlevt och levererat stora vinster även de senaste åren.
På något konstigt sätt har också säkerhetsimagen och den ”lätta” skandinaviska designen lyckats maskera Volvos totala brist på miljötänkande.
När systermärket Ford år efter år lyckades sälja Focus med etanoldrivning hakade Volvo till slut på och tryckte ned samma motor i S40/V50. Nya V70 får den etanolkonverterade 2,0-liters Fordmotorn innan Mondeo får samma spis, ett beslut som inte varit helt populärt på Ford av förståeliga anledningar.
Men eftersom Ford i USA bestämt att Volvo ska ha en grön image kan Volvo sko sig på europeiska Fords teknik och sno den större motorn.
I det här numret har vi provkört C30 1,6D. Samma motor finns hos Mini och Citroën, bägge företagen har lyckats med att få till miljöbilar. Volvo lyckas dock inte, bilen drar pinsamt mycket diesel.
Detta väcker två viktiga frågor:
1. Varför är miljö så ointressant för Volvo?
2. Eftersom företaget inte ens lyckas göra en miljöbil av samma motor som andra företag lyckas med så finns bevisligen inte kunnandet inom företaget i dag. Hur blir det då när Volvo säljs?
I Sverige satsar nu Volvo stort på miljön, enligt företaget. Bland annat stödjer Volvo ekonomiskt olika miljöprojekt. Det hade varit bättre för både miljön och Volvo om företaget lagt ned dessa och mer pengar på att ta fram mindre törstiga motorer. I stället för att som nu i efterhand betala för att företaget ligger så långt efter när det handlar om miljövänlig bilteknik.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se