Vi kör Lynk & Co 02
Hans Hedberg har begett sig till Kina för att köra Lynk & Cos andra modell som logiskt nog heter 02.
För några månader sedan var Teknikens Världs Erik Wedberg i Amsterdam för att vara med vid världspremiären av Lynk & Co 02, en världspremiär som bjöd på mycket information om allt som inte rörde själva bilen. Bilen var, så att säga, inte det primära.
Det är den däremot nu, när Hans Hedberg befinner sig i Zhangjiakou i Kina för första provkörningen av Lynk & Co 02. Modellversionen han rattar heter 1,5TD. Bokstäverna står inte för turbodiesel, motorn är nämligen en trecylindrig bensinare på 1,5 liter. Den är sammankopplad med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
I Kina kostar den cirka 200 000 kronor. Till Sverige kommer den om ungefär två år, då med bland annat en laddhybriddrivlina.
I Teknikens Värld nummer 15/2018, som just nu står i butikernas tidningshyllor, levererar Hans Hedberg en fulländad provkörningsrapport.
Och jo, vi vet om att filmen är lite skakig…
https://delivery.youplay.se/load.html?zone_id=702&player=sp&part_id=207715&addons=000&time=0&disable_sharing=false
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se